سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این آگهی ارتباطی با نویسنده وبلاگ ندارد!
   

دل، سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]

تازه‌نوشته‌هاآخرین فعالیت‌هامجموعه‌نوشته‌هافرزندانم

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

[بیشتر]

در صفحه نخست می‌خوانید:  نامه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به امام ره - موانع طراحی ساختار حکومت دینی 11 - داستان ِ بانکدار 6 - فلسفه حجاب - 
چه کنیم 7 + سه شنبه 95 شهریور 2 - 7:0 عصر

بنده سئوالات و یا بهتر بگویم بسته سئوالات و مباحث زیادی دارم.
‌‌‌‌‌‌‌‌البته بهتر میدانم که اولا میزان اطلاع خودم از مباحث فرهنگستان رو بگم تا بهتر بتوانید کمک کنید.
‌‌‌‌از مباحث مرحوم استاد معرفی فرهنگستان به زبان خودشان را خواندم(همان ‌‌‌‌سخنرانی ها ی مشهد)
‌‌‌‌از مباحث استاد میرباقری، چند سخنرانی و دو کتاب ولایت الاهیه و اصلاحات، دین ‌‌‌‌و...
‌‌‌‌از استاد صدوق، بروشور معرفی فرهنگستان وچند سخنرانی
‌‌‌‌بنده نیت این را دارم که به قدر توان اسلام شناس شوم،
‌‌‌‌سپس در مسیر تحقق این اسلام قدم بردارم. البته اکنون جمع بندی بنده امداد ‌‌‌‌انقلاب اسلامی است.
‌‌‌‌وآن را طریق تحقق میدانم، حال چه بتوان نمونه ی اسلام را در دوران غیبت ‌‌‌‌محقق کرد و چه آن که این حکومت زمینه ساز ظهور امام عصر ارواحنا له فداه ‌‌‌‌باشد.
‌‌‌‌البته مانعه الجمع نیستند.
اولا پیرامون مسئله اسلام شناس شدن که ‌‌‌‌اصطلاحا فقیه شدن میگویند بفرمایید. مرحوم سید منیر یا خودتان چه نظری ‌‌‌‌دارید؟ از مغهوم آن، مراحل رسیدن به آن و یا....
‌‌‌‌ثانیا سیری همراه با منابعش برای شناخت و یا تسلط بر تولیدات مرحوم سید ‌‌‌‌منیر پیشنهاد بدید.
‌‌‌‌ثالثا سئوالاتی پیرامون مباحث درونی تر فرهنگستان دارم که در مراحل بعدی عرض ‌‌‌‌میکنم.
‌‌‌‌رابعا حرفهایی هم در مورد مباحث امروز انقلاب هست که آن هم خدمتان عرض خواهم ‌‌‌‌کرد.


مهم‌‌‌‌ترین دستاوردهای استاد حسینی (ره)
در دوره‌‌‌‌های پژوهشی ایشان ثبت شده است
نوارهایی که سلسله‌‌‌‌وار ضبط گردیده
و گروه‌‌‌‌ها موظف بودند به صورت منظم همه را پیاده و ویرایش نمایند
و به صورت جزوه درآورند

مهم‌‌‌‌ترین مطلبی که در نخستین آشنایی با دفتر باید انجام شود
درک و فهم جدول طبقه‌‌‌‌بندی آموزشی‌‌‌‌ست
این آخرین دستاورد استاد حسینی (ره) بود
چند ماه قبل از رحلت
و یک فهرست است از کلّ مباحث دفتر
سه جدول دارد
اما ربط این سه جدول شاید مانند سایر جداول ایشان
کاملاً منطقی و روشی به نظر نرسد

جدول اول «روند» است
مسیری که طی شده و بحث به این نقطه رسیده است
از اصول انکارناپذیر و مسائل اغماض ناپذیر
و در نهایت
مراحل اجتناب‌‌‌‌ناپذیر

جدول دوم ارکان مدل نظری‌‌‌‌ست
تولید اصطلاحات و تکثیر آن‌‌‌‌ها و تعاریف و معادله در این جدول فهرست شده‌‌‌‌اند

جدول سوم نیز بحث اجرای مباحث است
روشی که در نهایت به وسیله آن
نظام اجتماعی بر مبنای نظام ولایت مهندسی خواهد شد
بحث فعالیت‌‌‌‌های حوزه و دانشگاه و دولت یا همان نظام اجرا
در این جدول نمایش داده شده

قبل از تولید این جدول
چند سال پیش از آن
استاد حسینی (ره) جدول دیگری برای گزارش فعالیت‌‌‌‌های دفتر
به مقام معظم رهبری در نمایشگاه دستاوردهای حوزه
تهیه فرموده بود
آن جدول نیز سه تایی بود
بخش اول مبادی، دوم مبانی و سوم مقاصد
در سه ردیف: حوزه، دانشگاه، اجرا
یک‌‌‌‌جور جدول روند محسوب می‌‌‌‌شد کل آن
کارهای انجام شده با یک پروگرس‌‌‌‌بار در ذیل هر خانه از جدول مشخص شده
و مقدار باقی‌‌‌‌مانده نیز معلوم بود تقریباً

این‌‌‌‌ها به شما یک تسلط عام و کلی می‌‌‌‌دهد
به تمام مباحث استاد حسینی(ره)

بعد از آشنایی با این دو بحث
باز هم نیاز به یک نگاه کلان است
استاد یک جدول جامعه‌‌‌‌شناسی دارند
که شامل سه سرفصل عمده سیاست، فرهنگ و اقتصاد است
که ابعاد جامعه را در عناصری لحاظ کرده است:
گرایش، بینش، دانش
توسعه، کلان، خرد
جهانی، بین‌‌‌‌المللی، ملی
این جدول بارها و بارها اصلاح شد
سیر تطوّر عجیبی دارد
از مهم‌‌‌‌ترین و کلان‌‌‌‌ترین جداول ایشان است
زیرا تمام موضوع فعالیت فرهنگستان را که جامعه است
در این جدول باید پوشش بدهد

از منظر استاد ما با سه موضوع کلان مواجه هستیم
تکوین، تاریخ و جامعه
مدیریت بخش اول و دوم به ما مربوط نیست
زیرا تحت تصرف ما قرار ندارد
تنها جامعه است که در دوران غیبت در اختیار ماست
و باید برای آن برنامه‌‌‌‌ریزی نماییم
لذا در یک نگاه کلی
شامل‌‌‌‌ترین موضوع نظام ولایت «جامعه» است
پس این جدول مهم‌‌‌‌ترین جدول خواهد بود
باید آن را به خوبی فرابگیرید
و بر روی تمام اصطلاحات آن کار کنید و آشنا گردید

اگر بخواهیم به عنوان سیر مطالعاتی به این بحث نظر اندازیم
پس از دستیابی به یک نگاه اجمالی از طریق جدول طبقه‌‌‌‌بندی آموزشی
و سپس جدول جامعه به عنوان شامل‌‌‌‌ترین موضوع
وقت آن است که با سه متد اصلی استاد آشنا شوید

ایشان یک روش و متد برای حوزه قائل است
همان اصول فقه احکام حکومتی
ایشان دو دوره بحث اصلی اصول دارند
و سه چهار تا شاید بحث‌‌‌‌های فرعی و کوتاه مدت
آن بحث‌‌‌‌های اصلی شاید روی هم به تقریباً دویست جلسه برسد
مبادی و مبانی این علم بررسی شده است
بیشتر بحث ضرورت‌‌‌‌ها
بحث یقین در آن مطرح می‌‌‌‌شود
بحث یقین اجتماعی
چگونگی دستیابی به حجیّت از طریق تفاهم اجتماعی
امکان تحول و ارتقاء درک از مفاهیم وحیانی
از طریق رشد و تغییر مفاهیم ابزاری و نظام ارتکازات اجتماعی متشرّعه
این‌‌‌‌ها سرفصل‌‌‌‌های اصلی این مباحث است

روش دوم ایشان که برای دانشگاه تدوین شده
برای تولید تعاریف کاربردی
و تولید معادلات
بحث آزمون عینی و تجربی و انواع پیمایش‌‌‌‌ها
این‌‌‌‌جاست که روش تعریف را بر مبنای ایشان باید فرا گرفت
و این به نظر حقیر
از سخت‌‌‌‌ترین و دشوارترین مباحث استاد است
زیرا عمیق‌‌‌‌ترین مباحث فلسفی تولیدی ایشان را به کار می‌‌‌‌گیرد
در ساختن ابزاری که با آن بتوان «واقعیت» را شناخت
شناختی نسبی
که از یک‌‌‌‌سو از مطلق‌‌‌‌انگاری منطق صوری و انتزاعی رهاست
و از دیگرسو
دچار هرج و مرجی که در نسبیت غربی پدید آمده نمی‌‌‌‌شود
و پایگاهی برای حجیّت خود پیدا می‌‌‌‌کند
اگر چه این پایگاه را به هیچ‌‌‌‌ وجه به ثبات باز نمی‌‌‌‌گرداند
ثباتی که اگر ذره‌‌‌‌ای از آن وارد روش شود
روش تعریف
تمام تعاریف را دچار آسیب و مشکل خواهد کرد
یک نظام سیّال و در تغییر
که در عین سیّالیت دارای پایگاهی قابل اتکاست
این از عجایب است
همه شاهکار بحث فلسفه همین است
که بتوانیم نسبیت غربی را که یک واقعیت غیرقابل انکار است بپذیریم
و در عین حال مسلمان باقی بمانیم
و از اعتقاد به خدا دست برنداریم!
استاد نام «نسبیّت اسلامی» به این نظریه خود داده است

منطق سوم هم منطق اداره است
بحث مدل‌‌‌‌سازی
و تولید برنامه

اما در نهایت یک بحث فلسفه می‌‌‌‌ماند
استاد فلسفه را با نفی اصالت وجود و ماهیت آغاز می‌‌‌‌کند
که آن‌‌‌‌ها را اصالت ذات می‌‌‌‌نامد
اصالت ربط را بنیان می‌‌‌‌نهد
و بعد با ذکر اشکالات آن به اصالت تعلّق می‌‌‌‌رسد
همین تعلّق را وقتی تبیین می‌‌‌‌نماید
و اشکالات آن را می‌‌‌‌گیرد
می‌‌‌‌شود اصالت فاعلیت
که نام آن را نظام ولایت می‌‌‌‌نهد
این بحث فلسفه را اگر آشنا نباشید
خیلی از ریزبحث‌‌‌‌های اصول فقه قابل فهم نخواهد بود
و درباره روش تعریف
اصلاً هیچ چیز از روش تولید تعاریف کاربردی و معادلات نمی‌‌‌‌شود فهمید

گمان می‌‌‌‌کنم این‌‌‌‌ها مباحث اصلی باشد
غیر از این بحث بسیار است
بحث ناهنجاری‌‌‌‌ها
تحلیل آسیب‌‌‌‌های اجتماعی نظام اسلامی
مباحث اقتصادی
خیلی بحث‌‌‌‌های پراکنده
ولی همه آن‌‌‌‌ها یک‌‌‌‌جور به کارگیری همین مفاهیم اصلی‌‌‌‌ست
در موضوعات مختلف

امیدوارم فهرست فوق به کار شما بیاید
اگر چه بدون مراجعه به اسناد و فهارس
و با سرعت نوشته شده است
امید که به لطف یزدان
عاری از غلط و اشتباه باشد
بنده آن‌‌‌‌چه می‌‌‌‌دانم عرض کردم
خیلی از جزوات ایشان را هنوز توفیق مطالعه نداشته‌‌‌‌ام
حدود هفت هزار جزوه به نظرم موجود باشد
البته نه این‌‌‌‌که در هر جزوه تمام مطالب گفته شده جدید باشد
بعد از مدتی که مشغول مطالعه شوید
ملاحظه خواهید کرد که مثلاً از 14 صفحه یک جزوه
شاید یک یا دو صفحه آن مطلب جدید دارد به طور میانگین
باقی در تکرار و تبیین مفاهیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ست که قبلاً بیان شده
البته این مطلب متناسب با مباحث مختلف فرق می‌‌‌‌کند
موفق باشید


برچسب‌های مرتبط با این نوشته: مباحثه 267 - خواص 17 - آقامنیر 117 -
<< مطلب بعدی: فلسفه حجاب
نوشته شده توسط: سید مهدی موشَّح نظرات شما ^

شنبه 103 آذر 3

امروز:  بازدید

دیروز:  بازدید

کل:  بازدید

برچسب‌های نوشته‌ها
فرزند عکس سیده مریم سید احمد سید مرتضی مباحثه اقتصاد آقامنیر آشپزی فرهنگ فلسفه خانواده کار مدرسه سفر سند آموزش هنر بازی روحانیت خواص فیلم فاصله طبقاتی دشمن ساخت انشا خودم خیاطی کتاب جوجه نهج‌البلاغه تاریخ فارسی ورزش طلاق
آشنایی
چه کنیم 7 - شاید سخن حق
السلام علیک
یا أباعبدالله
سید مهدی موشَّح
آینده را بسیار روشن می‌بینم. شور انقلابی عجیبی در جوانان این دوران احساس می‌کنم. دیدگاه‌های انتقادی نسل سوم را سازگار با تعالی مورد انتظار اسلام تصوّر می‌نمایم. به حضور خود در این عصر افتخار کرده و از این بابت به تمام گذشتگان خود فخر می‌فروشم!
فهرست

[خـانه]

 RSS     Atom 

[پیام‌رسان]

[شناسـنامه]

[سایت شخصی]

[نشانی الکترونیکی]

 

شناسنامه
نام: سید مهدی موشَّح
نام مستعار: موسوی
جنسیت: مرد
استان محل سکونت: قم
زبان: فارسی
سن: 44
تاریخ تولد: 14 بهمن 1358
تاریخ عضویت: 20/5/1383
وضعیت تاهل: طلاق
شغل: خانه‌کار (فریلنسر)
تحصیلات: کارشناسی ارشد
وزن: 125
قد: 182
آرشیو
بیشترین نظرات
بیشترین دانلود
طراح قالب
خودم
آری! طراح این قالب خودم هستم... زمانی که گرافیک و Html و جاوااسکریپت‌های پارسی‌بلاگ را می‌نوشتم، این قالب را طراحی کردم و پیش‌فرض تمام وبلاگ‌های پارسی‌بلاگ قرار دادم.
البته استفاده از تصویر سرستون‌های تخته‌جمشید و نمایی از مسجد امام اصفهان و مجسمه فردوسی در لوگو به سفارش مدیر بود.

در سال 1383

تعداد بازدید

Xکارت بازی ماشین پویا X